Eno izmed vprašanj, povezanih z razvojem otroka, je vprašanje, ali na razvoj v večji meri vplivajo njegove notranje značilnosti ali izkušnje, ki jih doživlja v okolju. Strokovnjaki so v zadnjih desetletjih prišli do zaključka, da na otrokov razvoj vplivajo značilnosti otroka, značilnosti staršev, kot tudi nevroni, sinapse in geni na eni strani ter sosedje, šola in vrstniki na drugi (Sameroff, 2010). Več o tem lahko preberete v prispevku z naslovom Genetika ali okolje? Dejavniki, ki vplivajo na otrokov razvoj.
Vsakič, ko se starši pogovarjajo s svojim malčkom, v otroku nekaj zažari – to je stimulacija staršev, ki spodbudi tvorbo možganskih povezav.
(dr. Pia Rebello Britto, nevroznanstvenica)
Določena vedenja se v razvoju običajno pojavljajo v določenem zaporedju in pri večini otrok v določenem obdobju. Ključna vedenja ali spretnosti, kot so prvi korak, prvi nasmeh in mahanje "pa-pa", so tako imenovani razvojni mejniki. Pomembni so predvsem zato, ker je otrok v kritičnem ali oblikovalnem obdobju za določene učne izkušnje najbolj dojemljiv in je učenje teh veščin takrat najučinkovitejše. Na spletni strani www.babybook.si si lahko ogledate posnetek, na katerem Tina Bregant, dr. med., spec. iz pediatrije govori o razvojnih mejnikih otroka od 1. do 5. leta starosti.
V določenem obdobju so določene spretnosti prisotne pri večini otrok, vendar ne nujno vse in ne pri vsakem otroku - mejnike vsak otrok dosega s svojim lastnim tempom, zato je nemogoče natančno povedati, kdaj se bo otrok naučil določene spretnosti. Razvojni mejniki nam dajejo splošno predstavo o spremembah, ki jih lahko pričakujemo v posameznem obdobju razvoja in nam povedo, ali se otrok ustrezno razvija. Ta vedenja in spretnosti so v posameznem razvojnem obdobju zelo pomembni, saj se na osnovi teh vedenj razvijajo zahtevnejše in bolj celovite oblike vedenja.
Mejniki so nam v pomoč tudi pri načrtovanju dejavnosti za spodbujanje razvoja otrokovih šibkih področij. Če v obdobju, ko naj bi otrok dosegel določene mejnike, le-teh v otrokovi igri in vedenju ne opazite, bodite pozorni nanje v naslednjih dveh tednih, pri čemer otroku ponudite čim več priložnosti, da jih pokaže. Starši, vzgojitelji, zdravstveni delavci in drugi lahko pri spremljanju razvoja otroka sodelujemo kot partnerji in slehernega otroka podpremo, da doseže svoj polni potencial.
Če menite, da mejnikov za svojo starost ne dosega, ali se vam zdi, da bi lahko v razvoju vašega otroka prišlo do težav, ne čakajte. Delite svoje skrbi in se pogovorite s strokovnimi delavci vrtca ter z otrokovim pediatrom. Za pregled se lahko dogovorite tudi v Hiši priložnosti, ki deluje v Radmožancih. Obrazec z navodili najdete tukaj.
Na podlagi svojih lastnih opažanj ter mnenj strokovnjakov se boste lažje odločili, ali vaš otrok potrebuje zgodnjo celostno obravnavo. Ta je pri spoprijemanju z vsem, kar prinesejo razvojne posebnosti otrok, ključnega pomena.
V nadaljevanju najdete razvojne mejnike v predšolskem obdobju. Povzeti so po projektu CDC-ja »Learn the Signs. Act Early«. Ti mejniki so vam lahko v pomoč pri spremljanju razvoja otroka, nikakor pa ne morejo nadomestiti pregledov ter standardiziranih in preverjenih presejalnih orodij, s katerimi strokovnjaki preverjajo razvoj otrok.
Razvojni mejniki v:
Pri razumevanju opisov in prepoznavanju mejnikov so vam lahko v pomoč fotografije in posnetki, ki so zbrani in objavljeni v »Milestones in Action«.
Na spletni strani CDC (tukaj) lahko izpolnite ustrezen kontrolni seznam (na voljo so seznami za obdobja od 2 mesecev do 5 let). Prenesete si lahko tudi njihovo brezplačno aplikacijo, ki vam bo v pomoč pri spremljanju razvoja otroka.